Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Avrupa Birliði Entegrasyonu Akademik Ödev

Nereden Yazdırıldığı: Bilginin Adresi
Kategori: Yaþama Dair
Forum Adı: Ödevler
Forum Tanımlaması: ödev ihtiyaçlarýnýzý burada paylaþabilirsiniz
URL: https://www.bilgineferi.com/forum/forum_posts.asp?TID=465
Tarih: 27-04-2024 Saat 15:27


Konu: Avrupa Birliði Entegrasyonu Akademik Ödev
Mesajı Yazan: GOLDMAN
Konu: Avrupa Birliði Entegrasyonu Akademik Ödev
Mesaj Tarihi: 14-03-2006 Saat 19:48
1. GÝRÝÞ

Avrupa entegrasyonu sürecinde olan ülkelere sosyal, kültürel, ekonomik ve bilimsel katkýda bulunmak amacýyla Avrupa Birliði Programlarý adý altýnda, deðiþik alanlarda geliþtirilmiþ programlar bulunmaktadýr. Ülkeler arasýndaki Ýþbirliði ile gerçekleþen ya da gerçekleþecek olan bu programlar, ayný zamanda Avrupa vatandaþlýðý kavramýnýn Avrupa yelpazesi altýnda bulunan toplumlarca benimsenmesi, kültür mirasýnýn korunmasý, kültürler arasý etkileþimi kolaylaþtýrmasý, farklý toplumlardan gelen insanlarýn bir proje etrafýnda toplanarak dayanýþma bilinci oluþturmasý gibi amaçlarý da bulunmaktadýr.
Avrupa Birliði Programlarý;
· Eðitim Programlarý,
· Kültür Programlarý,
· Bilim, Araþtýrma ve Teknolojik Geliþme Programlarý,
· Enerji Programlarý,
· Yardým Programlarý,
· Çevre Programlarý ve
· Ýnsan Haklan Konusundaki Programlar olmak üzere yedi ana programdan
oluþmaktadýr.
Adý geçen bu programlarýn her biri kendi içinde alt programlardan ve çok sayýda eylemlerden oluþmaktadýr. Bu çalýþmanýn konusunu oluþturan Eðitim Programý da kendi içinde:
· Sokrates Programý,
· Leonarda da Vinci Programý ve
· Avrupa Ýçin Gençlik Programý
olmak üzere üç ayrý programdan oluþmaktadýr. Avrupa Birliðine katýlma süreci yaþayan, bu konuda adeta bir sýnavdan geçen ülkemizde Avrupa Birliði Eðitim Programlarýnýn bilinmesinin yararlý olacaðý düþünülmektedir.
2. SOKRATES PROGRAMI

Sokrates Programý her yaþtaki ve düzeydeki eðitimi kapsayan, eðitime Avrupa boyutunu getirmeyi, katýlýmcý ülkeler arasýndaki iþbirliðini güçlendirerek eðitimin kalitesini arttýrmayý amaçlayan bir programdýr.
Hareketlilik ve deðiþim programlarý Sokrates'in önemli özelliðidir. Karþýlýklý eðitim iþbirliði ve okul ortaklýðý projeleri, öðretim ve üniversite kadrosunun ve üniversite öðrencilerinin deðiþimi, elektronik uzaktan eðitim yöntemlerinin kullanýmý ve eðitim yöneticileri arasýndaki Avrupa çapýndaki bilgi aðlarý bu bütüncül yaklaþýmýn parçalarýný oluþturmaktadýr.
Avrupa Eylem Programý Sokrates, Avrupa Parlamentosu ve Avrupa Konseyinin 14 Mart 1995 tarihli 819 / 95 / EC no'lu kararýna istinaden, Avrupa Birliðinin Kuruluþ Anlaþmasý'nýn126 ve 127. Maddelerini temel alarak 1995-1999 yýllarý arasýnda iþlemek üzere kurulmuþtur. Bu programýn Ýkinci aþamasý ise 2000-2006 yýllarý arasýnda uygulanacaktýr. Program kapsamýnda desteklenecek etkinlikleri þu þekilde sýralamak mümkündür:
· Üniversite öðrencileri, öðretim üyeleri. Öðretmenler ve eðitimle ilgili yöneticilerin uluslar arasý hareketliliði,
· Bilgi iletiþim teknolojilerinin eðitimde kullanýmý hakkýndaki uluslar arasý projeler,
· Bilgi ve deneyim aktarýmý ile kurumsal iliþkileri amaçlayan bilgi iletiþim aðlarý,
· Dil öðretimi ve kültürler arasý eðitimi öngören uluslar arasý projeler ve kiþi hareketliliði,
· Eðitimde yenilikçi yaklaþýmlarý içeren uluslar arasý projeler,
· Avrupa çapýnda eðitimle ilgili bilgi toplama amaçlý oluþumlar.
Programýn çeþitli eylemleri kapsamýnda saðlanan desteklerden öðrenciler, eðitim kadrosu ve yöneticiler ile eðitim kurumlarýnýn yaný sýra, eylemine göre eðitim kurumlarýyla iþbirliði halinde olan yerel kurum ve örgütler, dernek ve vakýflar, þirket ve konsorsiyumlar, sanayi ve ticaret odalarý, araþtýrma merkez ve kurumlarý Ýle diðer toplumsal taraflar da yararlanabilir. Programýn yönetim ve yürütülmesi ise þu þekilde saðlanmaktadýr.
Sokrates Programýnýn yürütülmesini Avrupa Komisyonu (DG 22 Eðitim, Öðretim ve Gençlik) üslenmiþtir. Programýn yürütülmesinde komisyon, Avrupa düzeyinde eðitimle ilgili toplumsal ortaklara ve baðlantýlý derneklere danýþarak görüþlerin dikkate alýnmasýný ve program kapsamýndaki eylemlerin yürütülmesini saðlamakla sorumludur. Komisyon ayrýca,katýlýmcý ülkelerle iþbirliði yaparak program kapsamýnda desteklenen eylemler hakkýnda uygun bilgi, yayýn ve izleme etkinliklerinin yürütülmesinden de sorumludur.
Programýn yürütülmesinde katýlýmcý ülkelere de görev düþmektedir. Katýlýmcý ülkeler, programýn ilgili üye ülkeler düzeyinde ulusal uygulamalarla uyum içinde, ilgili bütün taraflarý içerecek þekilde verimli iþletimi için gerekli önlemlerin alýnmasýndan; program eylemlerinin ülke düzeyinde koordineli iþletimini saðlayacak uygun yapýlarýn yani ulusal ajanslarýn oluþturulmasýndan; bu programa eriþimi engelleyecek yasal ve yönetsel engellerin giderilmesi için gerekli iþlemlerin yapýlmasýndan ve ülke düzeyinde diðer topluluk programlarýyla potansiyel enerjinin yaþama geçirilmesinden sorumludurlar.
Bunlardan baþka. Sokrates Programýnýn yürütülmesi ve iþletilmesi için üç yapý daha oluþturulmuþtur. Bunlar, Sokrates Komitesi, Ulusal Ajanslar ve Teknik Yardým Ofisidir.
Sokrates Komitesinde her bir üye ülkeden iki temsilci bulunmaktadýr. Avrupa Ekonomik Bölgesi ülkeleri ile diðer ortak üyeler ise. toplantýlara gözlemci statüsünde katýlmaktadýr. Komite, komisyon ile ulusal yetkililer arasýnda karþýlýklý güvenin saðlanmasýnda önemli bir rol oynamaktadýr.
Programýn verimli bir þekilde uygulanmasý için katýlýmcý ülkelerde oluþturulan Ulusal Ajanslar ise. belirli eylem projelerinin seçimi, öðrenci ödeneklerinin tahsis edilmesi ve denetlenmesi ile bunlarla iliþkili olarak finansal yönetim gibi özel sorumluluklar üstlenmiþlerdir. Bu ajanslar ayný zamanda danýþma görevini de yürütmektedirler.
Sokrates Programýnýn yürütülmesinde oluþturulan Teknik Yardým Ofisi ise komisyona ve baþvuru sahiplerine programýn teknik idaresi ile ilgili yardým saðlamaktadýr.
3. SOKRATES I (1995-1999)

Sokrates Programý 1995- 1999 döneminin özel amaçlarý, programý kuran temel kararýn 3. maddesinde þu þekilde sýralanmýþtýr:
a. Avrupa bilincini güçlendirmek üzere, üye ülkelerin kültürel özelliklerini de koruyarak eðitimde Avrupa boyutunu bütün düzeylerde geliþtirmek.
b. Avrupa Birliði dilleri hakkýndaki bilginin niteliksel ve niceliksel geliþimini ve
eðitimin kültürler arasý boyutunu destekleyerek Avrupa Birliði haklarý arasýnda anlayýþ ve dayanýþma saðlamak.

c. Üye ülkelerde eðitimin her düzeyindeki kuruluþlar arasýndaki iþbirliðini, aralarýndaki entelektüel ve öðretim potansiyellerini geliþtirmek üzere desteklemek,
d. Çalýþmalarda Avrupa boyutunu desteklemek amacýyla öðretmen deðiþimini teþvik etmek ve niteliklerini geliþtirmek,
e. Öðrenci hareketliliðini, öðrencilerin çalýþmalarýnýn bir parçasýný bir baþka üye ülkede tamamlamalarýna olanak saðlayarak teþvik etmek,
f. Her türlü okulun öðrencileri arasýnda iletiþimi teþvik etmek,
g. Eðitimde iþbirliði için açýk bir Avrupa alanýnýn geliþimini kolaylaþtýrmak üzere diplomalarýn, eðitim sürelerinin ve diðer özelliklerin tanýnmasýný teþvik etmek,
h. Avrupa koþullarýnda açýk ve uzaktan eðitimi teþvik etmek,
i. Eðitim sistemlerindeki bilgi deðiþimine yardým etmek ve üye ülkelerdeki eðitim politikalarýný yönlendirenler arasýndaki deneyim deðiþimini desteklemek.
Bu amaçlarla oluþturulan program kapsamýnda yer alan eylemler, Yükseköðrenim (Erasmus), Okul Eðitimi (Comenýus) ve Yatay Ölçütler bölümleri altýnda yapýlandýrýlmýþtýr.
A) ERASMUS

Erasmus, Sokrates programýnýn yüksek eðitime tahsis edilmiþ bölümü olup, ön lisanstan lisans üstüne her düzey ve tipten yüksek öðretim kurumuna ve her çeþit konuya açýktýr. Erasmus iki ana eylem tipini içerir:
Eylem 1: Üniversitelere, öðrenimin Avrupa boyutunu arttýrmak için fýnansal destek verilmesi (merkezi)
a) Kurumsal Anlaþmalar Kapsamýndaki Etkinlikler:

Üniversitelere finansal destek, kurumsal anlaþmalar çerçevesinde verilir. Kurumsal anlaþma, üniversite ile Avrupa Komisyonu arasýnda imzalanan ve bu üniversitedeki Avrupa iþbirliðini geliþtiren etkinlikler için verilen maddi yardýmlarý detaylandýran bir sözleþmedir. Bir kurumsal anlaþma genelde 3 yýl sürer. Bu kapsamda yer alan ve fýnansal destek saðlanan etkinlikler þunlardýr:
Öðrenci hareketliliðinin organizasyonu: Üniversiteyi, öðrencilerin, derecelerinin veya akademik kazanýmlarýnýn bir parçasý olarak bir baþka katýlýmcý ülkede tam tanýnmýþ bir çalýþma dönemi geçirmeleri için destekler. Bu destek öðrencilerin seçimi, dil öðrenim ücretleri, bilgi, barýnma, yerleþtirme ve öðretim döneminin tanýnmasýný içerir.
Öðretim görevlilerinin hareketliliði: Öðretim elemanlarýnýn programa katýlýmcý diðer ülkelerde kýsa (1-8 hafta) veya orta (2-6 aylýk) dönem periyotlarla görev almalarý desteklenir.
Yoðun, kýsa (10 günden 3 aya kadar) dönem programlar: Özellikle daha önce yurtdýþýnda çalýþýlmamýþ konularda katýlýmcý ülkelerin öðrencilerine yönelik, çoðu yaz kurslarý þeklinde düzenlenen etkinliklerdir.
Hazýrlayýcý ziyaretler: öðretim görevlileri, yöneticiler ve hatta bölümlerince uygun görülen öðrencilere, gelecekte ortak kurumlara gitmeleri saðlanan maksimum 3 haftalýk ziyaretlerdir.
Avrupa Kredi Aktarým Sistemine giriþ: Bu sistemle üniversite ders kredileri transfer edilebilir. Amacý, benzer kurumlar arasýndaki öðrenim periyodunun akademik tanýnmasýný saðlamaktýr.
Baþlangýç, orta veya ileri düzeylerde (master tipi), ortak üniversite müfredatýnýn geliþimiyle Avrupa modülü ve bütünleþtirilmiþ dil kurslarýnýn geliþtirilmesi.
Yukarda sýralanan etkinliklere destek alabilmek için, etkinliklerin sýnýr ötesi veüniversiteler arasý iþbirliðine sahip olmasý gerekir. Bir sözleþme için baþvuran üniversite bir Avrupa stratejisi bildirisi sunmalýdýr.
b) Tematik Ag Projeleri:

Buradaki temel fikir, özel akademik disiplinler içerisindeki Avrupa boyutunu tanýmlamak ve geliþtirmek amacýyla üniversite ortaklýklarý ile fakülteler veya üniversite bölümleri arasýndaki iþbirliðini desteklemektir. Bu kapsamda tematik ag projelerinin amacý þunlar olmaktadýr.
· Ýþbirliðinin kalitesinin deðerlendirilmesi,
· Belirli alanlarda müfredatýn yenilenmesinin deðerlendirilmesi,
· Deneyimin olasý en geniþ kullanýmýnýn ve öðretim metodlarýnýn geliþtirilmesine yönelik tartýþmalarýn desteklenmesi,
· Ortak programlarýn ve özel kurslarýn geliþiminin güçlendirilmesi.
Proje seçimi yýlda bir defa yapýlýr ve iki aþamayý içerir. Birinci aþama, niyet açýklamasýnýn düzenleyen kurum tarafýndan gönderilmesi, ikincisi ise, niyet açýklamasý Komisyon tarafýndan onaylanmýþ ise düzenleyen kurum tarafýndan uygun olarak doldurulan baþvuru formu yoluyla baþvurunun yapýlmasýdýr.
Eylem 2: Diðer bir katýlýmcý ülkede okumak isteyen öðrenciler için öðrenci hareketliliði ödenekleri (gayri merkezi)
Erasmus programý kapsamýndaki öðrenci hareketliliði ödeneði, katýlýmcý ülke tarafýndan kurulan Ulusal Ajans tarafýndan, ya doðrudan öðrenciye ya da eðitim kurumuna verilir. Öðrencinin seyahat, dil eðitimi, geçinme parasý gibi masraflarýnýn bir bölümünü karþýlamak amacýyla bu ödenek verilirken, yapýlan öðretimin 3 ay, bir akademik yýl veya maksimum bir yýl olmasý, alýnan eðitimin öðrencinin kendi üniversitesi tarafýndan bütünüyle tanýnýyor olmasý gibi koþullar aranýr.
B) COMENIUS

Sokrates programýnýn ikinci alt bölümü olan Comenýus, her seviyedeki (okul öncesi, ilk ve orta öðretim) okul eðitiminde Avrupa boyutunu ve iþbirliðini desteklemek amacýyla düzenlenmiþtir. Comenýus programý bunu baþarmak amacýyla aþaðýdaki etkinlikleri destekler;
· Okul ortaklýklarý çerçevesinde Avrupa eðitim projeleri.
· Kültürler arasý eðitim alanýndaki etkinlikler,
· Öðretmen ve eðitim kadrosunun yurt dýþýnda hizmet içi eðitimi.
Eylem 1: Okullar arasý ortaklýk (gayri merkezi)
Birlik, Avrupa Eðitim Projesi (EEP) kapsamýndaki çok taraflý okul ortaklýklarýna destek saðlar. Çok taraflý ortaklýk, en az üç katýlýmcý üye ülkeden üç okulun meydana getirdiði bir gruptur. Bu okullardan biri koordinasyondan sorumludur.
Bir Avrupa Eðitim Projesi, okul yaþamýnýn parçasý olan bîr dizi eðitsel etkinlik ve düzenleme yoluyla Avrupa ile ilgili bir veya birden fazla konu geliþtirmek üzere tasarlanmýþtýr. Herhangi bir Avrupa Eðitim Projesine temel oluþturabilecek ana tematik alanlar þunlarý içermektedir:
· Kültür mirasý.
· Çevre koruma,
· Sanal ve zenaatler,
· Bilim ve teknoloji,
· Yazýnsal gelenek,
· Avrupa vatandaþlýðý,
· Yerel ve bölgesel kimlik,
· Okul ile iþ dünyasý arasýndaki iliþki,
· Erkek ve kadýnlar için eþit fýrsatlarýn desteklenmesi,
· Medya çalýþmalarý.
Bu kapsamda yapýlan bir etkinliðe þu örnek gösterilebilir. Belçika, Danimarka ve Almanya'da bulunan 3 okul, Avrupa'daki savaþlara tanýklýk eden anýtlar ve sanat eserleri konusunda beraber çalýþtýlar. Bu 3 okulun öðrencileri böylece savaþýn evrensel doðasý hakkýnda bilgi sahibi olarak-barýþýn önemini ve Avrupa'da yeni olduðunu anlamýþ oldular.



Cevaplar:
Mesajı Yazan: GOLDMAN
Mesaj Tarihi: 14-03-2006 Saat 19:48
Eylem 2: Göçmen iþçilerin, mesleki gezginlerin, göçebelerin ve çingenelerin kültürler arasý eðitimi (merkezi)
Eylem 2 kapsamýnda destek, yenilikçiliðe odaklanan ve aþaðýdaki eylem doðrultularýndan birini ya da ikisini birden destekleyen sýnýr ötesi projelere verilir.

- Göçmen iþçilerin, meslekî gezginlerin, göçebelerin ve çingenelerin eðitimlerini bütünleþtiren projeler.
- Okullardaki kültürler arasý boyutu ve kültürler arasý eðitim için yenilikçi eðitim uygulamalarýný destekleyen projeler.
Bu projeler genel olarak, en az üç ülkede bulunan en az iki eðitim kurumu veya organizasyonu birleþtirmelidir. Avrupa iþbirliðinin geliþtirilmesi, bu eylemin önemli bir önceliðidir. Her bir projeye maksimum 3 yýllýk bir destek verilebilir. Yardýmýn miktarý, söz konusu projenin içeriðine baðlý olarak önemli ölçüde deðiþebilir.
Eylem 3 : Eðitim görevlilerinin hizmet içi eðitimi
Burada, öðretmenlerin ve diðer eðitim görevlilerinin hizmet içi eðitimlerinde Avrupa boyutunun geliþtirilmesi üzerine odaklanan projelerle, özellikle okulda katýlým düzeyini arttýrmak ve mümkün olan her zamanda özel eðitsel ihtiyaçlarý olan çocuklarýn normal sýnýflara devam etmesini saðlayacak etkinliklerle ilgilenen öðretmen ve diðer eðitici personelin bilgi ve beceri düzeylerinin geliþtirilmesini ve güncelleþtirilmesini saðlayan projeler desteklenmektedir.
C) YATAY EYLEMLER

Lingua (Dil Öðreniminin Desteklenmesi):
Sokrates programýnýn Lingua bölümü, Leonardo da Vinci Programý altýnda dil öðrenimini destekleyen eylemlerle yakýndan iliþki içerisinde, katýlýmcý ülkeler çapýnda dil öðrenim ve öðretiminin niteliðini ve çapýný geliþtirmeye yönelik çeþitli etkinlikleri içerir.
Lingua, Avrupa Birliðinin tüm resmi dillerini kapsar (Ýspanyolca, Danimarkaca, Almanca, Yunanca, Ýngilizce, Fransýzca, Ýtalyanca, Hollandaca, Portekizce, Fince ve Ýsveççe). Ýrlandaca, Lüksemburgca, Ýzlandaca ve Norveçce de programýn bir parçasýdýr, fakat bu dört dilde baþvuru yapýlamaz. Bütün Lingua eylemlerinde özel önceliði, Avrupa Birliði içerisinde en az bilinen ve kullanýlan diller alýr.
Eylem A: Dil Öðretmeni Yetiþtirmek Ýçin Avrupa Birliði Programlarý (ECP) (Merkezi)
Bu programlarýn temel amacý, günümüzün ve geleceðin öðretmen ve eðitmenlerinin beceri düzeylerini geliþtirmek Ýçin müfredat, eðitim materyali ve modüllerin ortak olarak hazýrlanmasý yoluyla, dil öðretmenleri için eðitim kurumlarý arasýndaki uluslar arasý iþbirliðini desteklemektir. Program, en az iki katýlýmcý ülkenin kurumlarý arasýndaki aktif Ýþbirliðine dayanýr ve genelde üç yýllýk periyotlarý kapsar.
Bir ECP aþaðýda sýralanan bir ya da birden fazla etkinliði kapsar.
· Ortak müfredat geliþtirilmesi.
· Öðretim materyallerinin üretimi,
· Eðitimmodüllerinin ve projelerinin geliþtirilmesi.
Eylem B: Yabancý Dil Eðitiminde Hizmet Ýçi Eðitim (Gayri merkezi) Programýn temel amacý, öðretmenlerin yabancý dil öðretim yeteneklerinin arttýrýlmasýdýr. Etkinlik, açýkça tanýmlanmýþ bir eðitim gerekliliðine karþýlýk gelmeli ve öðretmenlerin, öðrencileri kadar çalýþtýklarý veya çalýþmak istedikleri kurumlara da net avantajlar saðlamalýdýr.
Finansal destek, diðer katýlýmcý ülkelerde düzenlenen iki ile dört hafta süren kurslar için saðlanabilir.

Eylem C: Gelecekteki Dil Öðretmenleri Ýçin Asistanlýklar (Gayri merkezi)
Bu eylemin de iki amacý vardýr;
Gelecekteki dil öðretmenlerine yabancý diller, diðer Avrupa ülkeleri ve eðitim sistemlerini tanýma þansýnýn verilmesi,
Dil yeteneklerinin geliþtirilmesi yanýnda, onlarý dil öðrenimi konusunda cesaretlendirme ve diðer bir ülkeye olan ilgilerini de canlandýrmak amacýyla baþka bir ülkeden gelen birisini tanýma fýrsatýnýn saðlanmasýdýr.
Maddi yardýmlar, gelecekteki dil öðretmenlerinin, ilerde öðretecekleri dillerden birinin resmi olarak konuþulduðu herhangi bir katýlýmcý ülkede asistan olarak üç aydan sekiz aya kadar çalýþmasýný saðlar.
Eylem D: Dil Eðitimi ve Öðretimi Ýçin Gerekli Ekipmanlarýn Geliþtirilmesi ve Dil Yeteneðinin Deðerlendirilmesi (Merkezi)
Bu eylem kapsamýnda; öðretim programlarýnýn tesbiti, geliþtirilmesi ve deðiþimi; yenilikçi öðretim araçlarýnýn ve kaynaklarýnýn üretilmesi; dil yeteneðinin deðerlendirilmesi için araç ve metodlarýn geliþtirilmesi ve üretilmesi yer almaktadýr. Finansal destek, bu amaçlarla düzenlenmiþ yurt dýþý projelere saðlanýr. Ayrýca, bu kapsamda üretilecek araçlar ve diðer ürünler öðrenci odaklý olmak zorundadýr.
Eylem E: Dil Eðitiminde Ortak Projeler (JEP) (Gayri merkezi)
Bu projeler, dil eðitimiyle doðrudan deðil, o dilin eðitimle ilgili baþka bîr konu üzerinde çalýþma yoluyla öðrenilmesi yöntemiyle ilgilidir.
Açýk ve Uzaktan Eðitim (ODL) (Merkezi)
Sokrates programý kapsamýnda yer alan açýk ve uzaktan öðretim; Ýlk olarak mevcut tümkaynaklarýn, özellikle multimedya ürünleri ve hizmetlerinin, her çeþit eðitimin verildiði tüm mekanlarda kullanýmý yoluyla yeni, açýk eðitim ve öðretim yöntemlerinin geliþtirilmesi; ikinci olarak da uzaktan eðitim servislerinin saðlanmasý ile ilgilidir.
ODL, zaman, mekan, içerik seçimi ve öðretim kaynaklarý anlamýnda eðitimde esnekliðin saðlanmasý, geleneksel eðitimin kalitesinin artýrýlmasý, eðitim sistemine uzaktan giriþin geliþtirilmesi amacýyla teknik veya teknik olmayan yeni kavramlarýn kullanýlmasýný öngörmektedir. Sokratesin bu bölümü, Avrupa'daki ODL'nin kalitesini artýrmayý amaçlar. Bunu baþarmak için de çeþitli adýmlar öngörülmektedir.
Avrupa Ortaklýk ve Gözlem Projeleri:
Yardým desteði þunlar için tahsis edilir:
a) Avrupa ortaklýk projeleri

Komisyon, ayný zamanda en az üç katýlýmcý ülkeden ortaklarýn oluþturduðu, sýnýr ötesi yenilikçi projelere destek verir. Bu projeler ise þunlara odaklanýr:
Yenilikçi uzaktan eðitim metodlarýnýn yayýlmasý ve deneyim alýþveriþi;
Eðitimde yeni teknolojilerin ve bu teknolojilere dayanan yeni öðretim araçlarýnýn yararý ve kullanýmý üzerine bilgi ve deneyim alýþveriþi.
Bu çerçevede ortaklýklarca; uzaktan eðitim hizmetlerinin kullanýcý ve saðlayýcýlarý; yeni bilgi ve iletiþim teknolojilerini kendi eðitim sistemlerine entegre eden eðitim kurumlarý; eðilim ile ilgili yazýlým ve program tasarýmcýlarý üzerinde çalýþýlýr.
b) Gözlem projeleri

ODL'nin özel bir yönü hakkýndaki eðilimlerin ve geliþmelerin veya Sokrates'e katýlýmcý ülkelerde yeni eðitim tekniklerinin kullanýmýnýn bir resmini çizen projelerdir.
Sokrates programýnýn diðer bölümlerinin altýnda ODL'nin desteklenmesi:
Açýk ve uzaktan eðitim, ayný zamanda Sokrates içinde, özellikle eðitimin kalitesinin geliþtirilmesini saðlamak amacýyla desteklenir.
Yetiþkin Eðitimi (Merkezi)
Bu program, Avrupa bilincinin teþvik edilmesi için Avrupa'daki yetiþkinlerin eðitimine yönelik desteði veya Avrupa iþbirliði süresince yetiþkin eðitim uygulamasýnýn geliþtirilmesini saðlar. Sokratesin bu bölümü, bu yolla Leonardo da Vinci programý altýnda desteklenen mesleki eðitime odaklanmýþ etkinlikleri tamamlar. Bu kapsamda;
Yetiþkin eðitimi için sorumlu olanlar arasýnda Avrupa konularýnýn Önemi hakkýnda Avrupa ülkelerinin kültür, gelenek ve dilleri hakkýndaki bilginin yayýlmasý ve Avrupa birliðinin ekonomik, politik ve yönetsel yapýsýnýn anlaþýlmasý yoluyla duyarlýlýk artýrma etkinlikleri,
Yetiþkin eðitimi kurumlarý arasýndaki Avrupa iþbirliðini, özellikle deneyim aktarýmý ve yenilikleri destekleyen projelere öncelik verilir.

Bilgi ve Deneyim Aktarýmý
Eðitimin kalitesinin iyileþtirilmesi için, katýlýmcý ülkelerin eðitim politikalarý ve sistemlerine iliþkin bilgilerin toplanmasý, analiz edilmesi, aktarýlmasý ve bu alanda iþbirliðinin teþvik edilmesi gerekir. Bu baðlamda Sokrates altýnda çeþitli ölçütler öngörülür. Bunlarýn bazýlarý eðitimdeki geliþmelerin, eðilimlerin ve politik çýkarýmlarýn yazýlý analizleriyle baðlantýlý iken, diðerleri Ýlgili konularda deneyim, bilgi ve görüþlerin uluslar arasý paylaþýmýný saðlamak için hedef gruplara yönelik konferans, deðiþim ve ziyaretleri içerir. Bu kapsamda aþaðýdaki eylemler yer alýr:
Eylem 1: Genel eðitim politikalarýnýn analizi (Merkezi)
Burada, konferans, seminer, uzman deðiþimi, çalýþma gruplarý, pilot projeler gibi etkinliklerle, eðitim politikalarýndaki temel konularda bilgi ve deneyim aktarýmý desteklenir. Özellikle eðitim sistem ve politikalarýnýn analizi üzerine uzmanlaþmýþ tüm kurumlarla çalýþma ve araþtýrma aðlarý hedef alýnýr.
Eylem 2: Eðitim alanýnda Avrupa bilgi aðý (EURYDICE) (Merkezi)
Bu bilgi aðý, üye ülkeler tarafýndan organize edilen ulusal birimlerden oluþur. Bu birimler Avrupa Komisyonu tarafýndan Brüksel'de kurulmuþ olan Avrupa birimi tarafýndan koordine edilir. Eurydýce'nin üç ayrý amacý vardýr:
· Karar mekanizmalarý arasýnda bilgi ve deneyim aktarýmýnýn desteklenmesi.
· Topluluðu ilgilendiren konular hakkýnda karþýlaþtýrmalý analizler ve göstergelerin üretilmesi,
· Avrupa'da eðitimle ilgili herkese bilgi saðlanmasý.
Eylem 3: Eðitim karar organlarý ziyaret programý (ARION) (Gayri Merkezi)
Katýlýmcý ülkelere, diðer üye ülkelerin deneyimlerinin ýþýðý altýnda kendi çalýþmalarýný tekrar gözden geçirmek için eðitim uzmanlarý ve karar organlarýna çalýþma ziyaretleri imkaný saðlanýr. Bu yolla karar organlarý, eðitimde Avrupa Birliðinin tamamýndaki geliþmeler hakkýnda güvenli, seçilmiþ ve güncel bilgi sahibi olurlar.
Eylem 4: Ulusal akademik tanýnma bilgi merkezleri aðý (NARIC)
Bu yapý, kurum ve yurttaþlarý, diðer katýlýmcý ülkelerdeki eðitim düzeylerini tanýma imkanlarý, yüksek öðretim sistemleri ve düzeyleri üzerine bilgilendirmekle sorumlu ulusal merkezler aðýdýr.
4. SOKRATES II (2000-2006)

Sokrates programýnýn ikinci aþamasýný oluþturan, 2000-2006 yýllarý arasýnda uygulanmasý planlanan Sokrates II'nin amacý þu þekilde belirlenmiþtir:
1.Eðitimin her düzeyinde Avrupa boyutunun desteklenmesi ve Avrupa çapýnda fýrsat eþitliðinin desteklenerek, eðitsel kaynaklara uluslar arasý eriþimin kolaylaþtýrýlmasý,
2.Avrupa Birliði içinde dil öðreniminin niteliksel ve niceliksel geliþiminin desteklenmesi yoluyla eðitimin kültürler arasý boyutunun ve Avrupa Birliði haklarý arasýnda ortak anlayýþýn ve dayanýþmanýn saðlanmasý,
3.Eðitim alanýnda kurumlar arasý deðiþimin teþvik edilmesi, açýk ve uzaktan eðitim, diploma ve çalýþma dönemlerinin tanýnmasý ve bilgi paylaþýmýnýn geliþtirilmesi yolunda engellerin kaldýrýlmasý yoluyla iþbirliðinin saðlanmasý,
4.Eðitsel uygulama ve materyallerin geliþtirilmesinde yenilikçi yaklaþýmlarýn ve teknolojinin kullanýmýnýn desteklenmesi ve eðitim alanýnda ortak politika ve ilgi alanlarýnýn saptanmasý.
Birincisine göre amaçlarýn sadeleþtirilerek dörde indirildiði Sokrates’in bu ikinci aþamasýnda, programýn baþýnda desteklenecek etkinliklere yer verilmiþ, yararlanacak hedef kitle belirtilmiþ. Komisyon ile üye ülkeler arasý yetki ve sorumluluk paylaþýmý belirlenmiþtir. Bunlar yapýlýrken eylemler arasý ve diðer programlarla tutarlýlýk, tamamlayýcýlýk, izleme ve deðerlendirme çalýþmalarýna özel önem verilmiþtir.
A)COMENIUS

Sokrates II'nin ilk alt bölümü olan ve her düzeydeki eðitimi kapsayan Comenýus'ta þu eylemler yer almaktadýr.
Eylem 1: Okullar arasý ortaklýklar
Topluluk, çok taraflý okul ortaklýklarýna destek saðlamaktadýr. Bu ortaklýklar öðretmen eðitimi kurumlarý, yerel kurum ve yetkililer, iþ çevreleri ile aile, öðrenci dernekleri gibi diðer ilgili örgüt ve kuruluþlarý da içerebilir. Topluluk desteði aþaðýdaki projeler için saðlanacaktýr:
1. Öðrencilerin ve öðretmenlerin katýlýmýný ve hareketliliðini, deneyim aktarýmýný, eðitim materyallerinin geliþtirilmesini öngören, okullarýn ortak ilgi alanlarýnda geliþtirilecek projeler.
2. Özellikle topluluk resmi dillerinden birinin veya Ýrlandaca ve Lüksemburgca'nýn öðretimine yönelik projeler.
3. Kültürler arasý duyarlýlýðý desteklemeyi ve özellikle ýrkçýlýk ve yabancý düþmanlýðýyla mücadeleye yardýmcý olmayý veya göçmen, çingene ve gezginlerin çocuklarýnýn özel ihtiyaçlarýný karþýlamayý amaçlayan projeler.
4. Özel eðitsel ihtiyacý olan çocuklara ve bu çocuklarýn genel okullarda Öðretim görebilmesine yönelik projeler.
Eylem 2: Öðretim kadrolarýnýn baþlangýç ve hizmet içi eðitimi
Topluluk, öðretim kadrolarýnýn ilk veya hizmet içi eðitimleri alanýnda etkinlik gösteren kurum ve kuruluþlar tarafýndan yürütülen çok taraflý projeleri destekleyecektir. Okullar ile bölgesel ve yerel düzeydeki danýþman kuruluþlarýn katýlýmý da teþvik edilecektir. Topluluk desteði, hareketlilik eylemleri ile çok taraflý iþbirliði projeleri kapsamýnda, aþaðýdaki etkinlikler saðlanacaktýr.
Hareketlilik eylemleri:
1. Pratik eðitim (staj) dönemleri, dil asistanlýklarý ve kurum içi yerleþtirmeyi de içerecek þekilde baþlangýç eðitimi amacýyla hareketlilik,
2. Okul öðretim kadrosunun hizmet içi eðitimi veya becerilerinin güncellenmesi amaçlý hareketlilik,
3. Sýnýrlý süreleri kapsayan hareketlilik (dil öðretmenleri için baþlangýç kurslarý, kadronun dil öðretmenliði için yeniden eðitimi, nitelikli öðretmenlerin dil öðretmeni, olarak yeniden istihdamý ve diðer branþlardaki öðretmenlerin yabancý dil eðitiminde görev almasý amaçlý hareketlilikler dahil).
Çok taraflý iþbirliði projeleri:


Mesajı Yazan: GOLDMAN
Mesaj Tarihi: 14-03-2006 Saat 19:50
Çok taraflý iþbirliði projeleri:
1. Okul öðretiminde Avrupa boyutunu güçlendirmeye yönelik müfredat, kurs, modül veya eðitim materyali geliþtirmeye katký,

2. Rehberlik ve danýþmanlýk gibi okul yönetimi ve baðlantýlý hizmetlerle ilgili eðitim etkinlikleri ve bilgi aktarýmý,
3. Okul eðitiminde kültürler arasý duyarlýlýðý geliþtirme veya göçmen Ýþçilerin, çingenelerin ve gezginlerin çocuklarýnýn eðitime entegrasyonunu destekleme amaçlý eðitim ve bilgi aktarýmý etkinlikleri,
4. Özel eðitsel ihtiyaçlarý olan veya risk altýnda bulunan çocuklarýn eðitimiyle ilgili kadronun eðitimi ve geliþtirilmesi.
Eylem 3: Okul ortaklýklarý ve kadronun baþlangýç ve hizmet içi eðitimiyle ilgili bilgi ve iletiþim aðlarý.
Bu konularda karþýlýklý ilgi alanlarýnda iþbirliðini, sonuçlarýn ve deneyimlerin paylaþýlmasýný ve okul eðitimiyle ilgili niteliksel ve yenilikçi açýlýmlarýn tartýþýlmasýný desteklemek amaçlý bilgi ve iletiþim aðlarý saðlanacaktýr. Bunun, koþullarýn elverdiði ölçülerde Erasmus kapsamýnda desteklenecek tematik bilgi ve iletiþim aðlarý Ýle yakýn iþbirliði halinde yürütülmesine özen gösterilecektir.
B) ERASMUS

Sokrates'in yüksek öðretimle ilgili bu bölümünde, katýlýmcý üniversiteler Komisyonla Erasmus kapsamýnda yürütmeleri onaylanan her türlü eðitsel etkinlikleri içeren "kurumsal anlaþmalar" imzalayarak etkinlik gösterirler. Bu anlaþmalar üç yýllýk ve süre bitiminde yenilenebilir olacaktýr.
Eylem I: Üniversitelerarasý iþbirliði.
Bu kapsamda topluluðun finansal destek saðladýðý üniversitelerarasý iþbirliði ile gerçekleþen baþlýca etkinlikler þunlardýr:
1. Öðrenci ve öðretim üyelerinin hareketliliðinin düzenlenmesi.
2. Müfredat, modül yoðun kurslar ve çok disiplinli etkinlikler, çeþitli konularýn diðer dillerde öðretimi gibi eðitsel etkinliklerin ortaklaþa geliþtirilmesi ve yürütülmesi.
3. Akademik tanýmayý kolaylaþtýrma amaçlý Avrupa Kredi Aktarým Sisteminin (ECTS) güçlendirilmesi ve geliþtirilmesi.
Eylem 2: Öðrenci ve öðretim üyelerinin hareketliliði.
Bu kapsamda Topluluk, katýlýmcý ülkelerin üniversiteleri arasýnda gerçekleþecek olan her türlü öðrenci ve öðretim üyesi hareketliliðine destek saðlayacaktýr.

Eylem 3: Tematik aðlar.
Topluluk desteði tematik aðlarýn oluþturulmasý ve pekiþtirilmesini amaçlar. Bilgi-iletiþim aðlarýnýn her biri büyük üniversite gruplarýnýn bir veya daha fazla disiplinde konu veya diðer ortak ilgi alanlarýnda iþbirliði yapmalarýný ve yeniliklerden haberdar olmalarýný, baþarýlý uygulamalarýn yayýlmasýnýn kolaylaþtýrýlmasýný, yükseköðrenimin niteliksel ve yenilikçi açýlýmlarýnýn tartýþýlmasýný, öðretim metodlarýnýn geliþtirilmesini ve ortak program ve özel kurslarýn oluþturulmasýný amaçlar. Bunlar yapýlýrken, eðitim derneklerinin, mesleki birliklerin ve sosyo-ekonomik çevrelerin katýlýmý da teþvik edilecek, sonuçlarýn yayýlmasýna özel önem verilecektir.
C) YETÝÞKÝN EÐÝTÝMÝ

Programýn bu boyutu, Comenýus ve Erasmus programlarýný tamamlayýcý olarak yaþam boyu öðrenmenin Avrupa boyutunu destekleme, uluslar arasý iþbirliði yoluyla yeniliklere ve diðer eðitim etkinliklerine ulaþma, uygulama ve dil öðrenimini destekleme amacý taþýmaktadýr.
Topluluk desteði, aþaðýdaki amaçlarý destekleyen uluslar arasý proje ve giriþimlere saðlanýr.
1.Yetiþkinlerin, yaþam boyu öðrenme etkinliklerine taleplerinin ve bu etkinliklere katýlýmlarýnýn artmasý.
2.Temel eðitim ve niteliklerinden yoksun kiþilerin becerilerinin arttýrýlmasý ve güncellenmesi.
3.Yenilikçi eðitim yaklaþýmlarýnýn ve baþarýlý uygulamalarýn, modüllerin ve öðretim materyallerinin geliþtirilmesi, aktarýlmasý ve yayýlmasý.
4.Yetiþkin öðrenciler ve yetiþkinlere yönelik eðitmen, rehber ve danýþmanlar için bilgi ve destek hizmetlerinin geliþtirilmesi.
5.Yetiþkin öðrencilerin kazandýðý bilgi ve becerilerin deneyim, kendi kendine veya diðer informel yollarla öðrenmeyi de içerecek þekilde izleme, deðerlendirme ve belgelendirmesi için, araç ve metodlarýn geliþtirilmesi.
6.Diðer topluluk dillerinde iletiþim becerisinin veya uluslar arasý duyarlýlýðýn artýrýlmasý.
7.Bu sektörde çalýþan eðitmenlerin baþlangýç veya hizmet içi eðitimlerinin geliþtirilmesi.
8.Yetiþkin eðitiminde veya eðiticilerin eðitiminde yer alan kiþiler için ziyaret ve deðiþim programlarý.
9.Özel durumlarý olan yetiþkinlere yönelik eðitim programlarý.
Topluluk ayrýca, bu alanda etkinlik gösteren taraflarýn aralarýndaki baðlantýlarý güçlendirerek, ortak ilgi alanlarýnda iþbirliðini daha kararlý bir temele oturtacak ve eðitimin Avrupa boyutu hakkýndaki duyarlýlýða destek olacak Avrupa bilgi iletiþim aðlarýnýn oluþturulmasýný da destekleyecektir.
D)LÝNGUA ( DÝL ÖÐRENÝMÝNÝN DESTEKLENMESÝ)

Burada amaç. dil öðrenimine iliþkin etkinlikleri desteklemektir. Bu kapsamda program, topluluk içindeki dilsel çeþitliliði destekleme, dil öðrenim ve öðretiminin niteliðini geliþtirme ve bireysel ihtiyaçlara denk düþecek yaþam boyu dil öðrenimine eriþimi kolaylaþtýrmayý amaçlar. Ayrýca, bunlar gerçekleþtirilirken, dil öðretiminde yer alanlar ile bütün eðitim sektörlerinde dil öðretimi politikalarýndan sorumlu olanlar arasýnda uluslar arasý iliþkilerin yoðunlaþtýrýlmasýna özel önem verilecektir. Böylece Lingua, programýn diðer alanlarý içinde yer alan dil öðrenimini destekleyen önlemleri tamamlayýcý ve zenginleþtirici bir nitelik taþýmaktadýr.
Topluluk desteði, aþaðýda sýralanan uluslar arasý dil öðrenim ve öðretimi proje ve etkinliklerine saðlanacaktýr:
1. Dil öðreniminin önemine ve olanaklarýna dikkat çekmek amaçlý duyarlýlýk artýrýcý etkinlikler.
2. Yenilikleri ve baþarýlý uygulamalarý desteklemek ve yaymak amaçlý etkinlikler.
3. Müfredat geliþtirilmesi ve deðiþimi, yeni eðitsel materyallerin üretilmesi ve dil becerilerinin tanýnmasý için metod ve araçlarýn geliþtirilmesi.
4. Bilgi aktarýmý ve uluslar arasý kaynak merkezlerinin bilgi alýþveriþi.
5. Mesleki durumlar dýþýnda kalan özel durumlar ve çerçevelerde ihtiyaç duyulan yabancý dil becerisinin desteklenmesi amaçlý önlemlerin geliþtirilmesi.
6. Topluluk geniþlemesinin gerektireceði dil öðrenimi ihtiyaçlarýnýn karþýlanmasý.
E)AÇIK VE UZAKTAN EÐÝTÝM (ODL), EÐÝTÝM ALANINDA BÝLGÝ VE ÝLETÝÞÝM TEKNOLOJÝLERÝNÝN KULLANIMI

Bu programýn amacý, açýk ve uzaktan eðitim ile eðitim alanýndaki bilgi ve Ýletiþim teknolojilerinin ve çoklu ortamýn kullanýmýna iliþkin önlemleri desteklemektir. Bu önlemler üçlü bir amaca hizmet edecektir.
· Öðretmenler, öðrenciler ve karar organlarý arasýnda ve kamuoyunda açýk ve uzaktan eðitim ile bilgi ve Ýletiþim teknolojilerinin, eðitsel amaçlarla kullanýlan araç ve metodlarýn, eleþtirel ve sorumlu kullanýmýnýn eðitimdeki etkilerinin anlaþýlabilmesi.
· Teknoloji ve çoklu ortam temelli eðitsel ürünlerin geliþtirilmesinde pedagojik kaygýlara aðýrlýk verilmesinin saðlanmasýna yönelik duyarlýlýðýn desteklenmesi.
· Geliþtirilmiþ metod ve eðitsel kaynaklara ve ulaþýlan sonuçlara eriþimin, özellikle uluslar arasý bilgi, deneyim ve baþarýlý uygulamalarýn aktarýmý yoluyla desteklenmesi.
Topluluk desteði ise þu etkinlikler için saðlanacaktýr:
1. Eðitimle ilgili kiþilerin, özellikle bilgi iletiþim teknolojilerinin eðitim ve öðretimde kullanýmý gibi yenilikçi süreçleri anlayarak yararlanmalarýný, yenilikçi araç ve yaklaþýmlarýn ve teknoloji tabanlý eðitsel ürün ve hizmetlerin niteliksel deðerlendirilmesi için kýstaslarýn belirlenmesine yönelik metodlarýn geliþtirilmesi amaçlý proje ve çalýþmalar.
2. Yeni metod, modül ve kaynaklarýn geliþtirilmesini ve denenmesini amaçlayan projeler.
3. Açýk ve uzaktan öðretimde kullanýlan teknoloji, eðitsel metod ve kaynaklar ile ilgili öðretmen, karar organý ve diðer aktörler için bilgi saðlayacak hizmet ve sistemlerin geliþtirilmesi ve birbiriyle baðlantýlandýrýlmasý amaçlý projeler.
4. Açýk ve uzaktan öðretim ve eðitimde teknoloji kullanýmý ile ilgili görüþ ve deneyimlerin deðiþimini ve kaynak merkezleri, öðretmen eðitim kurumlan, uzmanlar, karar organlarý ile ortak Ýlgi alanlarýndaki proje koordinatörlerini, bilgi iletiþim aðlarý ile destekleyecek etkinlikler.
F) GÖZLEM VE YENÝLÝKLER

Bu program, eðitim sistemlerinin niteliðinin ve þeffaflýðýnýn artýrýlmasýna, Avrupa'da eðitsel yenilenme sürecine bilgi ve deneyim aktarýmý, baþarýlý uygulamalarýn saptanmasý, bu alandaki sistem ve politikalarýn karþýlaþtýrmalý analizleri ve konseyce belirlenecek ortak eðitsel politika alanlarýndaki konularýn analizi ve tartýþýlmasý yoluyla, katkýda bulunmayý amaçlar.
Eylem 1: Eðitim sistemlerinin, politikalarýnýn ve yeniliklerin gözlenmesi.
Var olan yapýlardan mümkün olduðunca en fazla yararý saðlamayý amaçlayan bu eylem aþaðýdaki etkinlikleri içerir:
1.Tanýmlayýcý ve istatistiki verilerin elde edilmesi ve üye ülkelerdeki eðitim sistemlerinin karþýlaþtýrmalý analizi.
2.Eðitimin kalitesini deðerlendirmek için uygun kriterleri ve göstergeleri de içeren metodlarýn geliþtirilmesi.
3.Yenilikçi deneyler üzerine, veri tabanlarýnýn ve diðer bilgi kaynaklarýnýn oluþturulmasý ve güncellenmesi.
4.Topluluk ve üye ülkeler düzeyinde desteklenen baðlantýlý etkinliklerin sonuçlarýndan kaynaklanan deneyimlerin yayýlmasý.
5.Üye ülkelerdeki bütün eðitim düzeylerinde diploma, nitelik ve öðrenim dönemlerinin tanýnmasýnýn kolaylaþtýrýlmasý.
Bu amaçlarla aþaðýdaki etkinlikler için topluluk desteði saðlanacaktýr:
1. Avrupa Eðitim Bilgi Aðý (Eurydice): Komisyonca, Avrupa birliðine üye ülkelerce oluþturulan ulusal birimlerden oluþan aðýn amacý, bu eylemin yürütülmesine tam destek olmaktýr. Aðýn görevi eðitim sistemleri ve politikalarý üzerine bilginin toplanmasý ve deðiþimi, veri tabanlarýnýn oluþturulmasý, karþýlaþtýrmalý çalýþmalar yapýlmasý ve göstergelerin çýkartýlmasýdýr. Bunlar yapýlýrken, gerektiðinde kendisi dýþýndaki uzmanlardan da destek alacaktýr.
2. Arýon: Eðitimin bütün sektörlerinde yer alan eðitim kurumlarýnýn karar organlarý ve yöneticilerinin çok taraflý çalýþma ziyaretlerinin organizasyonu ile ilgili bu ünite, üye ülkelerdeki ortak ilgi alanlarýnda bilgi ve deneyim aktarýmýný amaçlar. Komisyon ve üye ülkeler, ziyaretlerin sonuçlarýnýn uygun þekilde daðýlýmýný ve eylemin, programýn diðer bölümleriyle baðlantýsýný saðlayacaktýr.
3. Eðitim sistemleri ve politikalarýn analiziyle ve eðitimin kalitesinin deðerlendirilmesiyle ilgili kurum ve enstitülerin bilgi, iletiþim aðlarý.
4. Eðitimle ilgili ortak ilgi alanlarýndaki konularda konseyce belirlenmiþ öncelikli temalar üzerinde çalýþma, analiz, pilot projeler, seminerler, uzmanlarýn deðiþimleri ve uygun görülecek diðer eylemler.
5. Diploma, nitelik ve öðrenim dönemleri ile birlikte, çalýþmalarýn analizlerini, pilot projelerin, bilgi ve deneyim aktarýmýnýn tanýnmasýnýn desteklenmesini amaçlayan etkinlikler. Komisyon bünyesinde kurulmuþ bulunan ulusal akademik tanýnma bilgi merkezleri aðý da. bu eyleme tam katkýda bulunacak ve özellikle diplomalarýn tanýnmasýndaki sinerjiyi de göz önünde bulundurarak, akademik tanýnma üzerine gerekli bilgilerin toplanmasý ve yayýlmasýndan sorumlu olacaktýr.
Bu eylemin yürütülmesinden Avrupa Topluluðu Ýstatistik Ofisi (EUROSTAT), Avrupa Mesleki Eðitimin Geliþtirilmesi Ofisi (CEDEFOP), Avrupa Eðitim Vakfý (ETF)
ve Avrupa Konseyi, Ekonomik Kalkýnma ve Ýþbirliði Örgütü (OECD) ve UNESCO gibi uluslar arasý kurumlar ile iþbirliði içinde bulunacaktýr.
Eylem 2: Yeni ihtiyaçlara yönelik yenilikçi giriþimler.
Programýn diðer bölümlerinde saðlanan iþbirliði etkinliklerine ek olarak, topluluk eðitimin bir ya da birden çok sektöründe, yeniliklerin geliþtirilmesini amaçlayan uluslar arasý çalýþma ve projeleri destekleyebilir. Öncelik verilecek konular konsey tarafýndan belirlenecek ve bu programýn kapsadýðý dönem boyunca ortaya çýkacak yeni ihtiyaçlara da düzenli olarak uyarlanacaktýr.
G) ORTAK EYLEMLER

Topluluk desteði Sokrates programý kapsamýnda, bilgi Avrupa'sýnýn yaratýlmasýný amaçlayan Leonardo Da Vinci ve Youth for Europe gibi diðer programlarla ortak eylemler için de saðlanabilir. Bu ortak eylemler, programlarýn herhangi biri tarafýndan içerilmeyen, seçilmiþ konu ve temalarda, diðer programlarýn komitelerinin kararýyla ve ortak öneri çaðrýlarýyla duyurulacaktýr. Sokrates, Leonardo ve Youth for Europe Programlarýyla ilgili kesimlerin, aralarýndaki bölgesel ve yerel iliþkilerin desteklenmesi için uygun önlemler alýnacaktýr.
H) YAN ÖNLEMLER

Eylem 1: Programýn amaçlarýna yönelik olan, ancak diðer eylemler altýnda desteklenemeyecek olan aþaðýdaki giriþimler de topluluk desteði alabilir:
1. Eðitim alanýnda iþbirliðini destekleyecek, eðitimin Avrupa boyutunu geliþtirme amaçlý yarýþma ve benzeri, duyarlýlýk artýrýcý etkinlikler.
2. Eðitim alanýnda aktif dernekler ve diðer gönüllü kuruluþlarla rehberlik ve danýþmanlýkla Ýlgili kuruluþlar tarafýndan yürütülen uluslar arasý etkinlikler.
3. Programýn hedef sektörlerindeki yenilikler üzerine düzenlenen konferans ve sempozyumlar.
4. Eðitim alanýnda Avrupa iþbirliði projelerinin yönetiminde yer alan kiþilerin eðitimi ile ilgili etkinlikler.
5. Program kapsamýnda desteklenmiþ etkinlik ve projelerin sonuçlarýnýn optimize edilmesi ve yayýlmasý için önlemler.
6. Üçüncü ülkeler ve Avrupa Konseyi gibi uluslar arasý kurumlar ile iþbirliðini içeren etkinlikler.
Üye ülkelerce oluþturulmuþ Sokrates Ulusal Ajanslarýnýn etkinliklerini desteklemek ve programý etkin bîr þekilde izlemek ve deðerlendirmek için topluluk finansmanýndan yararlanýlabilir.
Programýn yürütülmesinde komisyon, finansmaný programýn toplam bütçesinden karþýlanmak üzere uzmanlara ve teknik yardým organizasyonlarýna baþvurabilir. Ayrýca, komisyon programýn yürütülmesini kolaylaþtýrmak amacýyla bu türden seminerler, kollokyumlar ve diðer uzman toplantýlarý düzenleyebilir ve gerekli bilgilendirme ve yayýn etkinliklerine baþvurabilir.
5. LEONARDO DA VINCI PROGRAMI

A) PROGRAMIN TANIMI, AMACI, KAPSAMI VE DAYANAÐI


Mesajı Yazan: GOLDMAN
Mesaj Tarihi: 14-03-2006 Saat 19:50
5. LEONARDO DA VINCI PROGRAMI

A) PROGRAMIN TANIMI, AMACI, KAPSAMI VE DAYANAÐI


Leonardo da Vinci Programý, Avrupa Birliðinde meslekî eðitimi geliþtirmek amacýyla 6 Aralýk 1994 tarihinde kabul edilmiþ, birinci safhasý 1995-1999 yýllarý arasýnda uygulanmýþ, ikincisi 2000-2006 yýllarý arasýnda uygulanmakta olan bir meslekî eðitim eylem programýdýr.
Daha önce Avrupa'da uygulanan FORCE (sürekli eðitim), PETRA (temel eðitim), COMETT (üniversite-iþ dünyasý iþbirliði), LÝNGUA (dil öðrenimi) ve EUROTECNET (teknolojik yeniliklerle iliþkili niteliklerin yükseltilmesi) programlarýný, daha fazla tutarlýlýk saðlanmasý amacýyla bünyesinde birleþtiren Leonardo da Vinci Programýnýn temel amacý, meslekî eðitimle Ýlgili farklý kuruluþlarý içeren uluslar arasý ortaklýklarýn projelerini destekleyerek, üye ülkelerin bu alandaki politika ve yenilikçi eylemlerini geliþtirmelerine yardýmcý olmaktýr.
Programa katýlan ülkelerin, özellikle meslekî eðitim alanýndaki yasal mevzuat, politikalar ve uygulamalar geliþtirmeye zemin hazýrlamasý bakýmýndan büyük önem taþýyan Leonardo da Vinci Programýnýn ayrýca, ulusal sistemlere deðer katarak ve her sistemin en iyi özelliklerini destekleyerek Avrupa'daki meslekî eðitimin kalitesini yükseltmeyi ve yenilikleri arttýrmayý, toplumlarýn deðiþmesiyle ortaya çýkan yeni beceri alanlarýna olan talebi karþýlamayý, Avrupa'da istihdam sorununa somut çözümler üretmeyi de hedefler.
Teknolojik ve endüstriyel deðiþme ve bu deðiþikliklerin iþ organizasyonuna ve rekabetçiliðe olan etkilerini iyi öðrenmenin anahtar öðeleri olan meslekî eðitim sistemlerinin kalitesinin iyileþtirilmesi ve yenilikçilik kapasitelerinin artýrýlmasý, bu programýn 21. yüzyýla hazýrlanma hedefini oluþturur. Leonardo da Vinci Programý meslekî eðitimi, yarýnýn mesleklerini görmek ve hazýrlamak, olasý deðiþiklikleri tahmin etmek, geleceði okumak, yeni yollar ve yöntemleri hazýrlamak ve hayata geçirmek açýsýndan ele almaktadýr. Avrupa Birliðinin meslekî eðitim politikalarý ve uygulamalarýna iliþkin yeni yaklaþýmlarý desteklemeyi de amaçlayan programýn baþlýca öncelikleri þunlardýr:
· Yeni yetenekler kazandýrmak,
· Eðitim ya da hizmete yönelik eðitim kurumlarý ile iþletmeler arasýnda daha
yakýn iliþkilerin gerçekleþmesini hýzlandýrmak,

· Ýþsizlikle mücadele etmek,
· Ýnsan kaynaklarýna yatýrýmýn geliþmesine yardýmcý olmak,
· "Yaþam boyu eðitim" baðlamýnda, bilgi toplumuna iliþkin araçlarý kullanarak,
yeteneklere yönelik baþarýyý genelleþtirmek.

Programýn 1995-1999 yýllarýný kapsayan 620 milyon Euro bütçeli birinci
þamasýndan 15 üye ülkenin yaný sýra Avrupa Ekonomik alanýna dahil üç ülke ile Çek Cumhuriyeti, Estonya, Macaristan, Litvanya, Letonya, Polonya, Romanya, Slovakya ve Güney Kýbrýs Rum Yönetimi yararlanmýþtýr.
Programýn bu safhasý Türkiye'ye de açýk olmasýna raðmen, gerekli hazýrlýklarý yapamadýðý için yararlanamamýþtýr. Programýn birinci safhasýný kaçýran Türkiye, Avrupa Birliði Konseyinin 26 Nisan 1999 tarihli kararý ile bu Programýn 2000-2006 yýllarýný kapsayan ikinci safhasýna katýlma imkâný elde etmiþtir. Ancak programa dahil olan ülkelerin bu programý uygulamaya koyabilmesi için iki þartý yerine getirmesi gerekir. Bunlardan birincisi katýlým payýnýn ödenmesi, diðeri de, programýn ülke düzeyinde uygulanmasýný saðlayacak olan Ulusal Ajansýn kurulmasýdýr. Türkiye bu iki þartý yerine getirdikten sonra programdan yararlanabilecektir.
Leonardoda Vinci Programýnýn Dayanaklarý
Programýn dayanaklarýndan bazýlarýný þu þekilde özetlemek mümkündür
· Topluluk icraatýnýn kaliteli eðitim ve meslekî eðitim geliþtirilmesine katkýda bulunmasýný öngören Avrupa Topluluðunu kuran anlaþma,
· Programýn ilk safhasýnda ortaya çýkan olumlu tecrübe,
· Yaþam boyu öðrenim ve meslekî eðitimin istihdama katkýsý,uygulanabilirliði ve giriþimciliði artýrmak, fýrsat eþitliðini güçlendirmek için üye devletlerin istihdam politikasýna önemli bir katkýda bulunduðunu belirleyen 1997 tarihli Avrupa Konseyi sonuçlarý,
· Sadece teknolojik deðiþimden dolayý deðil, fakat ayný zamanda yaþ piramidinde aktif olarak çalýþan kiþilerin sayýsýndaki azalmanýn bir sonucu olarak, her yaþtan ve meslekten kiþiler için yaþam boyu öðrenim saðlanmasý gerekliliði,
· Yaþam boyu öðrenim ve meslekî eðitim hedefine ulaþma yeteneðinde bir Avrupa eðitim alaný yaratýlmasýna iliþkin "Bir Bilgi Avrupa'sýna Doðru" baþlýklý Komisyon Tebliði,
· Öðrenen toplumun doðuþu için yeni bilgi edinilmesinin teþvik edilmesi ve bu amaçla her fýrsatta öðrenmek için özendiriciliðin saðlanmasý, Avrupa Birliðinde insanlar için hareketliliðin ve rekabet gücünün ortaya koyduðu avantajlarýn deðerlendirilmesi,
· Bu program çerçevesindeki etkinliklerin yaþam boyu öðrenimi teþvik etmeye yönelik olarak meslekî eðitim sistemleri ve uygulamalarýnda kaliteyi geliþtirme, yenileþmeyi teþvik etme ve Avrupa boyutunu ilerletme amacýna hizmet ediyor olmasý, programýn uygulanmasýnda ýrkçýlýk ve yabancý düþmanlýðý dahil tüm biçimlerinde dýþlamaya karþý mücadele edilmesi ilkesine uygunluðu; baþkalarý yanýnda özürlü insanlar için her türden ayrýmcýlýðýn ve eþitsizliðin giderilmesi, kadýnlar ve erkekler için fýrsat eþitliðinin artýrýlmasý konusuna özel önem verilmesi,
· Program çerçevesinde uygulanan eylemler ve diðer topluluk müdahaleleri arasýnda bir uyum ve tamamlayýcýlýk saðlanmasý,
· Ýstihdam yaratýlmasý ve korunmasýnda, eðitimin geliþtirilmesinde oynadýklarý rol dikkate alýnarak, küçük ve orta boy iþletmeler (KOBÝ' ler) ve zanaat sektörünün bu programýn uygulanmasýna daha yakýndan katýlmalarý gerekli olduðundan,
· Üye devletler ile iþbirliði içinde olarak Komisyon, bu program çerçevesinde geliþtirilen yenilikçi yaklaþýmlarýn ve yöntemlerin, daha geniþ bir ölçekte aktarýlmasýný ve yayýlmasýný kolaylaþtýrmak suretiyle, bu program çerçevesindeki eylemler ile diðer ilgili Topluluk Politikalarý, araçlarý ve eylemleri, özellikle Avrupa Sosyal Fonu arasýnda uyum ve tamamlayýcýlýk saðlamayý hedeflediðinden,
· Avrupa Ekonomi Sahasý üzerine anlaþma, öðrenim, meslekî eðitim ve gençlik alanýnda, bir tarafta Avrupa topluluðu ve onun üye devletleri ile, diðer tarafta Avrupa Ekonomi Sahasýna katýlan Avrupa Serbest Ticaret Birliði ülkeleri arasýnda daha fazla iþbirliðini öngördüðünden,
· Özellikle tedbirlerin uygulanmasý için, önceliklerde yeniden ayarlamalarý dikkate almak üzere, komisyon ve üye devletler arasýnda iþbirliði içinde bu programýn düzenli olarak izlenmesi ve deðerlendirilmesi gerektiðinden,
· Karmaþýklýðý ve zorluðu nedeniyle, Topluluk aracýlýðý ile ancak, Avrupa düzeyinde etkin bir meslekî eðitim politikasýnýn uygulanmasý mümkün olduðundan, 2000-2006 yýllarý arasýnda Leonardo da Vinci olarak adlandýrýlan meslekî eðitim eylem programýnýn ikinci safhasýna geçilmiþtir.
Meslekî eðitim alanýnda, uluslararasý iþbirliði yoluyla Avrupa alanýnda meslekî eðitimin standartlarýný geliþtirmeyi, küresel deðiþimler karþýsýnda deðiþen iþ koþullarýna meslekî eðitim yoluyla ayak uydurmayý hedefleyen Leonardo da Vinci Programý kapsamýnda öncelikli olarak þu konulara yer verilecektir:
· Özellikle gençlerin beceri ve kapasitelerinin geliþtirilmesine destek verilmesi,
iþe yönelik meslekî ve çýraklýk eðitiminin saðlanmasý.

· Meslekî eðitimin kalitesinin ve eriþim imkânlarýnýn daha iyi düzeye getirilmesi,
yaþam boyu bilgi ve beceri kazanýmýnýn sürdürülmesi.

· Meslekî eðitimin yenilik sürecine katkýnýn teþvik edilmesi ve desteklenmesi, bu
kapsamda rekabetçi ligin ve giriþimciliðin artýrýlmasý.

B) PROGRAMIN GENEL ÝLKELERÝ

Ýkinci safhasý 2000-2006 yýllarý arasýnda uygulamaya konulan Leonardo da Vinci Programýnýn belirlenmiþ dört ilkesi bulunmaktadýr.
1. Ortaya konulan amaçlar, topluluk tedbirleri temelinde eylem için teklifler
sunan ülkeler arasý ortaklýklar yoluyla olacaktýr.

2.Ülkeler arasý ortaklýk tarafýndan sunulan her teklif, programýn amaçlarýndan
birine veya birkaçýna yönelik olacak ve hedeflerine ulaþmak için uygulamayý
plânladýðý tedbirleri belirtecektir. Hareketlilik ve dil becerileri dýþýnda, her teklif
en az üç katýlýmcý ülkeden ortaklarý kapsayacak ve bu ülkelerden en az bir tanesi Avrupa Birliðine üye bir devlet olacaktýr.

3.Topluluk, teklif davetleri, amaçlar için öncelikleri, takvimi, teklif verme
þartlarýný, özellikle ülkeler aþýrý olma açýsýndan ortak uygunluk ölçütlerini, proje
deðerlendirme ve seçim prosedürlerini tanýmlayacaktýr. Ýlk teklif daveti üç yýl
boyunca geçerli olacak ve ikinci bir teklif daveti üç yýl süreyle geçerli olmak
üzere 2002 yýlýnda, üçüncü bir teklif daveti ise iki yýl süreyle geçerli olmak üzere 2004 yýlýnda yayýnlanacaktýr.

4.Eylem teklifleri, ortaya konulan hedefleri, uygulama yöntemlerini, beklenen
sonuçlarý, gerçekleþen sonuçlarýn deðerlendirilmesi için mekanizmalarý, yaygýnlaþtýrma planlarýný, programdan yararlanacaklarý, ilgili ortaklan, bu ortaklarýn katýlýmýnýn niteliðini ve düzeyini, mali katkýlarýný ve çalýþma takvimini açýkça ortaya koymalýdýr.

C) PROGRAMDAN YARARLANACAK GRUPLAR

Program, aþaðýda tanýmlanan türde meslekî eðitim ile ilgili tüm kamu veya özel kurum ve kuruluþlara açýktýr.
1. Her düzeydeki meslekî eðitim kuruluþlarý, merkezler ve üniversiteleri de içeren yapýlanmalar,
2. Araþtýrma merkezleri ve kuruluþlarý,
3. Özellikle KOBÝ'ler, sanayi kuruluþlarý, meslekî eðitimle ilgili kuruluþlar,
4. Sanayi ve ticaret odalarý da dahil olmak üzere ticaret ile Ýlgili kuruluþlar,
5. Sosyal ortaklar: (Ulusal düzeyde ulusal yasalarla uygunluk içinde kurulmuþ iþverenler ve Ýþçi örgütlenmeleri),
6. Yerel ve bölgesel kurum ve kuruluþlar,
7. Kar amacý gütmeyen kuruluþlar, gönüllü yapýlanmalar ve hükümet dýþý kuruluþlar.
6) LEONARDO DA VÝNCÝ PROGRAMININ EYLEM ALANLARI

1. Meslekî eðitimden geçen insanlarýn, özellikle genç insanlarýn ülkeler arasýnda
hareketliliði için ve eðitimden sorumlu olanlar için destek (hareketlilik)

2. Meslekî eðitimde yeniliði ve kaliteyi geliþtirmek üzere tasarlanmýþ ülke aþýrý
ortaklýklara dayalý pilot projeler için destek (pilot projeler)

3. Daha az yaygýnlýkta kullanýlan ve öðretilen diller dahil dil becerilerinin ve
meslekî eðitim baðlamýnda farklý kültürlere Ýliþkin anlayýþýn geliþtirilmesi (dil
becerileri)
4. Deneyim ve iyi uygulama alýþveriþini kolaylaþtýran ülke aþýrý iþbirliði
þebekelerinin geliþtirilmesi için destek (ülke aþýn þebekeler)

5. Ýnceleme ve analizler için destek yoluyla referans malzemesi geliþtirilmesi ve
güncelleþtirilmesi, iyi uygulamalarýn gözlenmesi ve yayýlmasý ve geniþ ölçekte
bilgi alýþveriþi (referans malzemesi)

7) DESTEKLENEN PROGRAMLAR VE ÖZELLÝKLERÝ:

A) ULUSLARARASI HAREKETLÝLÝÐÝN SAÐLANMASI:

Uluslararasý yerleþtirme projelerinin hazýrlanmasý ve desteklenmesi: Bu kapsamda program süresince toplam 250.000 kiþinin baþka ülkelerde iþ deneyimi kazanmasýna ve eðitim görmesine imkân saðlanacaktýr. Buna göre katýlan ülkeler, temel meslekî eðitime baþlayanlar için 3 hafta Ýle 9 ay, öðrenciler için 3 ay ile 12 ay, genç iþçiler ve yeni mezunlar Ýçin 2 ile 12 aylýk dönemler ile meslekî eðitim kurum ve kuruluþlarýnda yerleþtirme yapacaklardýr.
Uluslar arasý deðiþim projeleri: Ýþyerleri, üniversite ve meslekî eðitim kurumlan arasýnda insan kaynaklan yöneticileri, meslekî eðitim programlarý planlamacýlarý ve eðitimcileri ile meslekî rehberlik uzmanlarýnýn deðiþimi saðlanacak ve söz konusu hedef gruplar için deðiþim süresi 1 hafta ile 6 hafta arasýnda deðiþebilecektir.
Çalýþma ziyaretleri düzenlenmesi: Komisyonun önereceði konularda çalýþan meslekî eðitim sorumlularý, çalýþma ziyaretleri gerçekleþtireceklerdir.
Finansman: Uluslararasý yerleþtirme ve deðiþim projelerinin her biri için topluluk en çok 5000 Euro katkýda bulunacaktýr. Projeye katýlanlar özürlü ise bu miktarýn üstüne çýkýlabilecektîr.
B) PÝLOT PROJELER


Mesajı Yazan: GOLDMAN
Mesaj Tarihi: 14-03-2006 Saat 19:52
B) PÝLOT PROJELER

Topluluk, bilgi ve iletiþim teknolojilerinin (BÝT) meslekî eðitimde kullanýlmasýný hedefleyen eylemler dahil, meslekî eðitimde yenilik ve kaliteyi geliþtirmeye ve yaymaya yönelik ülkelerarasý projelerin tasarlanmasý, geliþtirilmesi, test edilmesi ve deðerlendirilmesine destek verecektir. Bu türden ülkelerarasý pilot projeler, meslekî eðitimde kalitenin ve yeni meslekî eðitim yöntemlerinin geliþtirilmesiyle ve yaþam boyu Öðrenme baðlamýnda, meslekî rehberlikle ilgili olabilir. Ancak bu destek, projelerin þu hedefler doðrultusunda gerçekleþmesi ile mümkün olacaktýr.
Meslekî eðitime yönelik eylemlerde, bilgi iletiþim teknolojilerinin kullanýmýnýn geliþtirilmesi,
Meslekî eðitim sürecindeki bireylerin yeni araç ve hizmetlere ve bilgi iletiþim teknolojilerinin kullanýldýðý meslekî eðitim ürünlerine eriþim imkânlarýnýn artýrýlmasý,
Bilgi iletiþim teknolojilerinin kullanýmý yoluyla uluslar arasý açýk ve uzaktan meslekî eðitim aðlarýnýn geliþtirilmesine destek verilmesi.
Yeni çalýþma durumlarýndan, (örneðin uzaktan çalýþma) doðan yeni meslekî eðitim yaklaþýmlarýnýn tasarlanmasý, test edilmesi ve doðrulanmasý., denenmesi ve doðrulanmasý.
Bu kapsamdaki projeler Ýçin, üç yýla kadar topluluk desteði verilebilecektir. Bununla birlikte topluluk düzeyinde özel ilgi alanlarýndaki þu eylemler de desteklenecektir:
Ýþ üstünde edinilen beceriler ve uzmanlýklarýn belgelenmesi veya akreditasyonun yeni biçimleri üzerinde durularak þeffaflýðý geliþtirmenin yeni yöntemlerinin bulunmasý,
Ýþgücü piyasasýnda dezavantajlý bir konumda olan kiþileri, özellikle vasýfsýz genç insanlarý veya vasýflarý güncelleþtirilmesi gereken insanlarý uygun beceriler ile donatmaya yönelik, üye devlet politikalarýný ve giriþimlerini destekleyen eylemler,
Ýþ ile baðlantýlý hizmetlerde meslekî rehberlik, danýþmanlýk ve meslekî eðitim için Avrupa çapýnda düzenlemeler oluþturulmasý.
Finansman: Topluluk, proje masraflarýnýn % 75'ini karþýlayacak ve her proje için 200.000 Euro'luk bir üst sýnýr konulacaktýr. Ancak tematik eylemlerde, proje kapsamý bunu haklý kýlýyorsa üst sýnýr, proje baþýna 300.000 Euro'ya yükselebilecektir.
C) DÝL BECERÝLERÝNÝN GELÝÞTÝRÝLMESÝ

Meslekî eðitimde dilsel ve kültürel becerilerin artýrýlmasý desteklenecektir. Bunun için meslekî eðitim çerçevesinde, dil becerilerinin geliþtirilmesine yönelik uluslar arasý pilot projelere kaynak aktarýlacaktýr. Bu kapsamda özellikle az kullanýlan ve öðretilen dillere önem verilecektir.
Pilot projeler, her meslekî alanýn ve ekonomik sektörün özel ihtiyaçlarýna göre hazýrlanmýþ öðretim malzemelerinin ve pedagojik yöntemlerin ve ayrýca kendi kendine dil öðrenmeye dayalý yeni pedagojik yaklaþýmlarýn tasarlanmasý, test edilmesi, doðrulanmasý, deðerlendirilmesi ve yaygýnlaþtýrýlmasýna yönelik olmalýdýr. Özellikle uluslar arasý hareketlilik programýna katýlan insanlarýn pedagojik gözetiminden sorumlu olan eðiticiler ve öðretmenler arasýnda dil ve kültür becerilerini artýrmak amacýyla, baþka eylemler ve tedbirler kapsamýnda da dil ve kültür desteði için teklifler sunulabilir. Ýþ dünyasý ile, uzmanlaþmýþ dil meslek eðitim kuruluþlarý veya meslekî eðitim organlarý arasýndaki ülkeler arasý programlar için de topluluk desteði saðlanýr. Bu kapsamdaki projeler için topluluk desteði üç yýla kadar sürebilir.
Finansman: Topluluk proje masraflarýnýn % 75'ini karþýlayacak ve her proje için üst sýnýr 200.000 Euro olacaktýr.
D) ULUSLAR ARASI MESLEKÎ EÐÝTÝM AÐLARININ KURULMASI

Uluslar arasý aðlar kurularak, deneyim ve iyi uygulama örneklerinin deðiþimi gerçekleþtirecektir. Aðlar, üye ülkelerden ulusal ve bölgesel düzeyde kamu ya da özel, çeþitli aktörleri bir araya getirerek, çeþitli etkinliklerin gerçekleþtirilmesini saðlayacaktýr. Bu aktörler arasýnda, doðrulanmýþ meslekî eðitim yöntemleri ve ürünlerine eriþim konusunda hizmet, tavsiye ve bilgi sunucularý olarak, yerel yönetimler, yerel ticaret odalarý, iþveren ve iþçi sendikalarý, iþletmeler ile üniversiteler de dahil araþtýrma ve meslekî eðitim merkezleri vardýr.
Meslekî eðitim þebekeleri tarafýndan yürütülen faaliyetler aþaðýdaki hedeflere yönelik olacaktýr:
· Avrupaî uzmanlýk ve yenilikçi yaklaþýmlarýn toplanmasý, damýtýlmasý ve
geliþtirilmesi.

· Beceri ihtiyaçlarýnýn tahlil ve tahmin edilmesinin iyileþtirilmesi.
· Birlik çapýnda, ilgili çevrelerde þebeke çýktýlarýnýn ve proje sonuçlarýnýn
yayýlmasý.

Finansman: Topluluk desteði ülke aþýrý þebekeler Ýçin üç yýla kadar süreyle olabilir. Topluluk, proje maliyetinin % 50'sini karþýlayabilecek, her þebeke aðý baþýna yýllýk üst sýnýr 150.000 Euro olacaktýr.
E. REFERANS MALZEMESÝ

Topluluk bu kapsamda, referans niteliðindeki malzemelerin hazýrlanmasý, güncelleþtirilmesi ve daðýtýlmasýna yönelik, meslekî eðitim sistemleri üzerine karþýlaþtýrýlabilir veri oluþturmasý, çeþitli inceleme, niteliksel ve niceliksel bilgilerin toplanmasý ve üretilmesi gibi eylemleri destekleyecektir.
Bu kapsamdaki projeler için topluluk desteði üç yýla kadar olan bir süre içindir. Komisyon ve üye devletler, meslekî eðitimde kamusal ve özel karar alýcýlarýn kullanýmýna sunulmasý için, bu referans malzemesinin mümkün olduðu kadar geniþ ölçekte yayýlmasýný temin edeceklerdir.
Finansman: Topluluðun mali katkýsý, proje basma yýlda 200.000 Euro tutarýnda bir tavan ise, uygun harcamalarýn % 50'si ile % 100 arasýnda olacaktýr. Projenin kapsamý haklý kýlýyorsa, bu rakam 300.000 Euro'ya kadar yükselebilecektir.
F) ORTAK EYLEMLER

Topluluk, Avrupa ile ilgili bilgileri ve özellikle eðitim ve gençlik alanýndaki topluluk programlarý ile ilgili ortak eylemleri destekleyecektir. Bu destek üç yýllýk bîr süre için olabilecektir.
Finansman: Topluluk, proje maliyetinin % 75'ini karþýlayabilecektir. Ancak her bir proje için yýllýk 200.000 Euro'luk bir sýnýr konacaktýr.
G) DESTEKLEYÝCÝ EYLEMLER

Program ile ilgili konsey kararlan dikkate alýnarak, topluluk tarafýndan programýn hedefleri doðrultusunda aþaðýdaki eylemlere destek saðlanacaktýr:
· Üye devletlerin yönetim, koordinasyon, izleme ve deðerlendirme faaliyetleri,
· Baþka yöntemler yanýnda, geniþ bir toplum kesimine açýk olan veri bankalarý
yoluyla, programa eriþimi kolaylaþtýrmak ve bu program çerçevesinde tasarlanan
yöntemlerin, ürünlerin ve araçlarýn ve elde edilen sonuçlarýn aktarýmýný
pekiþtirmek için üye devletler ve komisyon tarafýndan yürütülecek bilgilendirme,
izleme deðerlendirme ve yayma faaliyetleri,

· Meslekî rehberlik için ulusal kaynak merkezlerinin ülke aþýrý þebekesi,
· Üçüncü ülkeler ve ilgili uluslar arasý örgütler ile ilgili iþbirliði faaliyetleri mali
katkýlarýný ve çalýþma takvimini açýkça ortaya koymalýdýr.

8) PROGRAMI UYGULAMADA ÜYE ÜLKELERE DÜÞEN TEMEL YÜKÜMLÜLÜKLER VE ULUSAL AJANSLARIN ROLÜ

Leonardo Da Vinci Programýnýn uygulanmasýnda programa üye ülkelerin üstlenmesi gereken temel yükümlülükler vardýr ve bu yükümlülükleri þu þekilde sýralamak mümkündür:
1. Programýn hedeflerine ulaþmasýný saðlamak üzere, meslekî eðitimle ilgili tüm taraflarý da kapsayacak biçimde uygun yapýlarýn oluþturulmasý, koordinasyonunun saðlanmasý, entegre yönetim ve izleme araçlarýnýn geliþtirilmesini saðlayacak adýmlarýn atýlmasý,
2. Programýn eylem alanlarýna iliþkin bilginin oluþturulmasý ve tanýtýmýnýn saðlanmasý,
3. Programýn etkin bir biçimde iþleyiþini saðlayacak önlemlerin alýnmasý,
4. Programa eriþimin önündeki engellerin kaldýrýlmasýna yönelik tedbirlerin geliþtirilmesi ve uygulanmasý.
Bu yükümlülükleri yerine getirmede, Ulusal Ajanslarýn rolü son derece önemlidir. Ulusal Ajanslarýn üstlenmesi gereken sorumluluklar, teklif çaðrýlarýnýn hazýrlanýp duyurulmasýndan, projelerin kontratlarýný hazýrlama, ödemelerini yapma, deðerlendirme, izleme, programý tanýtma ve komisyonla bilgi alýþveriþinde bulunmaya kadar geniþ bir alam kapsamaktadýr.
Ulusal Ajanslarýn hangi biçimde kurulacaðý, haklarýnýn ve yükümlülüklerinin neler olacaðý, finansman koþullan ve etkinliklerinin izlenmesi konularý, Avrupa Komisyonu ile ulusal otoriteler arasýnda yapýlacak anlayýþ belgesinde dile getirilecektir.
Programýn uygulanabilmesi için Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajans arasýnda bir çerçeve kontrat oluþturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansýn programýn uygulamasýna iliþkin olarak temel görevleri belirlenecektir.
Çerçeve kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasýnda bir çerçeve kontrat oluþturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansýn programýn uygulanmasýna iliþkin olarak temel görevleri belirlenecektir.
Çerçeve kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasýnda belirli dönemlerde yenilenmek üzere finansman anlaþmalarý imzalanacaktýr.
Ulusal Ajanslarýn görevlerinden herhangi birini bir baþka kurum ya da kuruluþa devredebilmesi ancak Avrupa Komisyonunun onay vermesi durumunda söz konusudur


Mesajı Yazan: GOLDMAN
Mesaj Tarihi: 14-03-2006 Saat 19:53
9. SONUÇ VE DEÐERLENDÝRME

Her konuda uluslar arasý iþbirliðine gidildiði günümüzde, eðitimi bunun dýþýnda düþünmek mümkün deðildir. Hele, çaðýn geliþmelerine açýk. bundan da öte bu geliþmelere öncülük etme gibi bir misyonu bulunan, bu nedenle de dinamik ve geliþmeci bir yapýya sahip olmasý gereken eðitimin böyle bir iþbirliðine daha çok ihtiyacý bulunmaktadýr.

Okulöncesinden yükseköðretime, eðitimin her kademesini kapsayan Sokrates Programýnýn temel amacý, eðitime Avrupa boyutu kazandýrarak, kalitenin artýrýlmasýný saðlamaktýr. Programda, üye ülkeler arasýnda ortak politika ve ilgi alanlarýnýn saptanmasýndan, yenilikçi yaklaþým ve teknolojinin kullanýlmasýna kadar yakýn bir iþbirliði öngörülmektedir. Bu kasamda ortak projeler hazýrlama, bilgi ve deneyim aktarýmý gündeme gelirken, hareketlilik ve deðiþim programlarý ön plana çýkmaktadýr.
Üye ülkelerin dillerinin öðrenimine de özel bir yer verilen Sokrates programýnda, yetiþkin eðitimi ile açýk ve uzaktan eðitim de yerini almýþtýr.
Eðitim sistemimizin daha dinamik, çaðdaþ ve iþlevsel bir yapýya kavuþturulmasý için, genelde Avrupa Birliði Eðitim Programlarý, Özelde ise Sokrates programý iyi deðerlendirilmelidir. Bu durumda burada aklýmýza þöyle bir soru gelmektedir. Birinci aþamasýný kaçýrdýðýmýz bu programýn ikinci aþamasýný yakalayabilir miyiz? Ya da neresinden yakalayabiliriz?
Türkiye, Avrupa Birliði Eðitim Programlarýna katýlmak için ilk baþvuruyu 1995'te yapmýþ ise de, birtakým nedenlerle katýlým engellenmiþ ve nihayet 25. 2. 1999 tarihinde öneri Avrupa Parlamentosu tarafýndan kabul edilmiþtir. Bu durumda programa katýlmak için bir engel kalmamýþtýr. Fakat programa katýlmak için bu da yeterli deðildir. Bu konuda Ülkemize de sorumluluklar düþmektedir. Bu ise öncelikle programýn yürütülmesi Ýçin gerekli olan Ulusal Ajansýn kurulmasýný saðlayacak olan yasanýn çýkarýlmasýdýr.
Leonardo da Vinci olarak adlandýrýlan Meslekî Eðitim Eylem Programý önümüzde, meslekî eðitim sistemimizi yeniden yapýlandýrmak, geliþtirmek ve daha fonksiyonel hale getirmek için önemli bir fýrsat olarak durmaktadýr. Meslekî eðitimde Avrupa standartlarýnýn yakalanmasýnda bu programa katýlmaya acilen ihtiyaç duyulmaktadýr.




10. KAYNAKÇA
Duman, Tayyip. "Avrupa Birliði Eðitim Programlarý: Sokrates Programý", Millî Eðitim Dergisi, Sayý: 149, (Ocak, Þubat, Mart 2001), s. 36-45.
http://www.europa.eu.int-/pol/educ/info-en.htm
http.//europa.eu. int/comm/dg22/leonardo/fagla-en.htrn 1
file///AI/LEONARDO DA VlNCI.htm
http://www.byegm.gov.tr
http://www.deltur.cec.eu.int/kitap/eg-ogretim.html
http://www.eureptr.org.tr/guncel/ghaber2-14.html
CEDEFOP.Leonardo da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu: 1999
CEDEFOP.Leonardo da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu 2: 2000
(*) Gazi Üniversitesi, Meslekî Eðitim Fakültesi Eðitim Bilimleri Bölüm Baþkaný.
Common Position (EC) No 6/1999 (1999/C 49/04) adopted by the Council on 21 December 1998
GuÝde to Programs, European Commission DG XXII-Education, Training and Youth, EC 1997, Belçika
On the Initial Implementation Phase of the Socrates Programme (1995-1997), Rcport Protîl the Commission, COM (1999) 60 final, 12. 2. 1999, Brussels
One Europe Magasine No.9, AEGEE- Europe, Aachen, 1996
Socrates Action Day: A Europeanwide Evatuation of the Socrates Programme, European Results, AEGEE-Europe, November 1997, Brussels
Socrates Action Day 1998: European Students Opinion about the Euroean Programs intheField of Education, RRResults, AEGEE-Europe, 1999, Brussels
Youth Opinion, March 1998, European Youth Forum, Brussels
Eðitim Ýþbirliðinde Avrupa Boyutu - Sokrates ve Türkiye, AEGEE Ýstanbul, AEGEE Ankara, Ýstanbul 1999
http:/www. ntvmsnbc.com/news/36182.asp lýttp:/www.deltur.cec.eu.ýnt/kýtap/eg-o gretim.html
(*)Gazi Üniversitesi Meslekî Eðitim Fakültesi



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat